"Lisyan"larga o‘xshab! O‘zbekistonda yangi tyuning urf bo‘ldi - LiDAR mulyajlari

Bunday mo‘jizaviy lidar qanday ishlashi va uni o‘rnatganda mashinada avtopilot paydo bo‘ladimi yo’qmi, shu haqida Avtoelon.uz sizga ma’lumot beradi.
Respublikada yangi trend paydo bo‘ldi - oddiy Chevroletlarning tomiga tashqi ko‘rinishi so‘nggi yillarda Xitoyning elektromobillari va avtopilotli gibridlarida uchraydigan LiDAR qurilmasiga o‘xshash plastik qolip yopishtirilmoqda. Ushbu maqolada lidar nima uchun kerakligini ko‘rib chiqamiz.

Haqiqiy LiDAR (Light Detection and Ranging) haydovchiga yordam berish tizimlarida qo‘llaniladi: u mashina atrofidagi bo‘shliqni skanerlab, uch o‘lchovli xarita yaratadi, to‘siqlargacha bo‘lgan masofani aniqlab, boshqaruvchi elektronikaga ma’lumot uzatadi.
Natijada, qurilma yo‘lakdagi holatni nazorat qilishi, avtomatik ravishda tezlashishi va sekinlashishi, shuningdek, avtomobilni yo‘lda boshqarishi mumkin.
Bularning barchasi u yagona tizimga bog‘langan ko‘plab tegishli elektron bloklar va kontrollerlar bilan jihozlangandagina mumkin bo‘ladi. Bundan tashqari, to‘liq ishlashi uchun ishlab chiqaruvchida mashina harakatlanadigan hududning batafsil xaritasi bo‘lishi kerak.

O‘zbekistonda ishlab chiqarilayotgan Cobalt, Onix va boshqa Chevroletlarda bunday tizimlar yo‘q. Ular hatto avto-tormozlash yoki yo‘ldan chiqmaslik haqida gapirmasa ham, moslashuvchan kruiz-nazorati, shuningdek, LiDAR ma’lumotlarini qayta ishlashga qodir protsessorlar bilan jihozlanmagan.
Agar kimdir boshqa mashinaning qurilmasini jismonan ulab qo‘ysa ham, u oddiy avtomobillarning elektronikasi bilan o‘zaro ta’sirlasha olmaydi. Buning uchun mutlaqo boshqa simlar, dasturiy ta’minot kerak, ular shunchaki erkin foydalanish va mustaqil o‘rnatish uchun mavjud emas.
Xitoyda bunday "qutilar" 29 yuandan boshlab yoki 4 dollardan yuqori narxlarda marketpleyslarda sotiladi. Xitoyliklarning o‘zlari esa LiDAR sensorlari bilan jihozlanmagan Li Auto avtomobillariga soxta qurilmalarni o‘rnatmoqda, shunda avtomobil qimmatroq ko‘rinadi. Shuningdek, ulardan MDH davlatlariga avtomobilni qimmatroq sotish uchun firibgarlik sxemalarida foydalanilgan.
Ammo O‘zbekistonda avtomobil egalarining bir qismi Xitoyning premium modellariga taqlid qilish uchun mulyajlarni yopishtirsa, boshqalari esa ularga funksional ma’no qo‘shadi. Xohishiga ko‘ra bizning elektronchilarimiz tezlik o‘lchagichlarni aniqlash uchun "shishka"ga oddiy radar detektorining ichki qismini o‘rnatishlari mumkin. Teyes CC4 PRO multimediya harakat sensorini integratsiya qilish va undan olingan ma’lumotlarni salondagi Xitoy multimediya ekraniga chiqarish tajribasi ham mavjud. Odatda, u oldindagi ma’lumotlarni o‘qishi uchun orqa ko‘zgu oynasining qarama-qarshi tomoniga o‘rnatiladi, lekin ba’zi usta kishilar uni mulyajga ham o‘rnatishlari mumkin. Vizual jihatdan u nafaqat tashqi ko‘rinishda, balki grafikali ekranda ham "lisyan"ga o‘xshab ko‘rinadi.
Bunday narsani tomga o‘rnatishdan oldin ehtiyot bo‘ling! Tezlikda haydovchilar begona hushtakni sezishmoqda. Shuningdek, yuqori tezlikda harakatlanayotganda mulyajning uzilish xavfi mavjud, chunki ishlab chiqaruvchi uni oddiy ikki tomonlama yopishqoq lentaga o‘rnatishni nazarda tutadi. Katta tezlikda ko‘chgan plastik bo‘lagi orqadan kelayotgan avtomobilga yoki qarama-qarshi yo‘nalishga tushishi mumkin.



