O‘zbekistonda avtomobillar olib kirishni cheklash rejalashtirilmoqda

Hokimiyat 2026-yil bahoridan boshlab yengil avtomobillarni import qilish qoidalariga o‘zgartirishlar kiritishga tayyorgarlik ko‘rmoqda.
Tashabbus importni yuridik shaxslar - rasmiy dilerlar va import qiluvchi kompaniyalar foydasiga qayta taqsimlashga qaratilgan.
Islohotga asos bo‘lib prezident Shavkat Mirziyoyevning 10-dekabr kuni imzolagan farmoni xizmat qildi. Hujjat, shuningdek, naqd pulsiz hisob-kitoblarni kengaytirish va yashirin iqtisodiyot ulushini yanada kamaytirishga yo‘naltirilgan.
Hukumat avtomobillarni xususiy importdan korporativ importga o‘tkazish bozorni yanada shaffof, soliq va nazorat nuqtayi nazaridan boshqariladigan va bashorat qilinadigan qilishiga umid qilmoqda.
Iqtisodiy blokka berilgan topshiriqlar doirasida hokimiyat, bir tomondan, avtomobillarni mustaqil ravishda olib kiradigan jismoniy shaxslar uchun tartib-qoidalarni murakkablashtirmoqchi, boshqa tomondan esa yuridik shaxslar uchun notarif va ma’muriy talablarni yengillashtirmoqchi. Bunday yondashuv, tashabbuskorlarning fikricha, rasmiy import va dilerlik tarmoqlarini rivojlantirishni rag‘batlantirishi kerak.
Yangi qoidalarni ishlab chiqish bilan bir vaqtning o‘zida bir nechta idora shug‘ullanadi. "O‘zstandart" agentligi, Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi hamda Bojxona qo‘mitasiga Vazirlar Mahkamasi qarori loyihasini tayyorlash topshirildi. Hujjat 2026-yil 1-martga qadar taqdim etilishi lozim. Unda avtomobillarni rasmiy import qilish bilan shug‘ullanadigan biznes uchun soddalashtirilgan bojxona tartib-qoidalari va byurokratik yukni kamaytirish ko‘zda tutilgan.
Islohotni tayyorlash keng idoralararo muvofiqlashtiruvni talab etadi. Natijada transport importi va tegishli tartib-qoidalarni tartibga soluvchi yagona normativ-huquqiy hujjat qabul qilinadi.
Iqtisodchilarning ta’kidlashicha, O‘zbekistonda jismoniy shaxslar tomonidan avtomobillarning olib kirilishi ko‘pincha norasmiy import deb hisoblanadi. Bunday mashinalar ko‘pincha rasmiy zavod kafolatiga ega bo‘lmaydi.
Agar o‘zgarishlar qabul qilinsa, mamlakat avtomobil bozorining holati 2026-yildayoq sezilarli darajada o‘zgarishi mumkin: xususiy import ulushi qisqaradi, yuridik shaxslar va rasmiy yetkazib beruvchilarning o’rni esa hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.



